De operationele winst ging terug van 10,7 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2010 naar 9,4 miljoen euro in de eerste drie maanden van dit jaar. De winstmarge zakte van 7,6 tot 6,9 procent.

De inkomsten uit advertenties daalden met 4 miljoen euro (6,6 procent). Met name advertenties van nationale merken en diensten leverden minder op, merkte TMG op. De daling was zowel bij kranten als bij de radio-activiteiten voelbaar. Als de krimp doorzet, voorziet TMG ook voor heel 2011 een lichte daling van de winstmarge, zo meldde de onderneming.

De totale opbrengsten

De totale opbrengsten zakten met 3,6 miljoen euro (2,6 procent) naar 136,9 miljoen euro. De oplage-inkomsten daalden met 1,5 miljoen euro, omdat er in Frankrijk en Nederland minder puzzelbladen werden verkocht.

Internet was het licht in donkere tijden voor de mediagroep. De overname van Hyves, in november vorig jaar, legde TMG geen windeieren. De internetopbrengsten gingen met 6 miljoen (58 procent) omhoog naar 16,4 miljoen euro. Hyves presteerde volgens TMG ,,naar verwachting”.

Het resultaat

Ook het resultaat van het aandeel van TMG in het Duitse mediaconcern ProSiebenSat1 groeide in het eerste kwartaal, van 1 miljoen in dezelfde periode in 2010 tot 2,3 miljoen euro.

Een lager papierverbruik en een lagere papierprijs resulteerden in een daling van de kosten voor grond- en hulpstoffen met 3 miljoen euro. TMG verwacht dat de prijs van papier de komende kwartalen wel weer omhoog gaat.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl